EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona. Adscrit a la UAB

Blog d’EINA. Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona. Adscrit a la UAB

18 de març 2020

Confisign Fest 2020

Confisign Fest 2020 és un festival de creatius i creatives que acull a Instagram trobades en streaming per tal de donar a conèixer altres formes de fer i pensar des del món del disseny, l’art i l’artesania.

El projecte, plantejat com a una opció per “donar canya” a la imaginació durant aquests dies de confinament, s'inicia dimecres 18 de març, a partir de les 18h, amb Lyona Ivanova, enginyera de contes, directora de videoclips i il·lustradora.

Aquesta iniciativa neix d’EDIVI, un grup de centres d'ensenyament superior que col·laboren amb l’objectiu de fomentar l’educació en disseny per a la innovació social i la sostenibilitat a través del treball conjunt amb les comunitats ciutadanes i actors involucrats en les problemàtiques de cada cas.

Un grup estudiants d’EINA participen, junt amb alumnes d’altres escoles, en l’impuls de les activitats de Confisign Fest 2020.

Confisign Fest 2020
18 de març 2020

"From scribes to types. Les inspiracions i influències dels primers tipus mòbils", a càrrec de Peter van der Weij

"From scribes to types («Dels escribans a la tipografia»). Les inspiracions i influències dels primers tipus mòbils" és el Treball Final de Peter van der Weij, del Màster en Tipografia avançada d'EINA, tutoritzat per Albert Corbeto.


El tema general de la meva recerca té a veure amb un dels invents més importants del món: la impremta. El que va desencadenar és impressionant i la velocitat amb la qual es va estendre per Europa també és notable. Crec que l’existència prèvia de cal·ligrafies hi va tenir un paper important. Menys de cinquanta anys després que s’imprimís el primer gran llibre, es van crear tots els tipus de lletra importants en diverses variacions de tipus mòbil. La Gòtica, la Roman i la Italic es van crear a una velocitat increïble, la qual cosa no hauria estat possible sense l’existència prèvia dels seus homòlegs cal·ligràfics.

Aquesta recerca tracta d’explorar el període anterior i posterior de la invenció de la impremta. El camí que van recórrer els primers textos per convertir-se en tipus mòbils. La recerca consisteix a investigar i fer un mapa dels textos que es van seleccionar. Els criteris seleccionats per a cadascun dels textos han estat observar analíticament el context històric, les influències estètiques, els models, les característiques i les comparasions. Aquesta recerca clarifica alguns dels aspectes de la transició del text als tipus mòbils i demostra que el context cultural i històric i les opcions estètiques van tenir un paper molt destacat en la creació dels tipus mòbils.

L’objectiu d’aquesta recerca és distingir i classificar les similituds i els canvis que es van fer en els textos per poder fer la transició als tipus mòbils. He utilitzat les següents preguntes de recerca: Quins models es van utilitzar com a font d’inspiració o model per als primers tipus mòbils? Quines influències estètiques van incidir en la fabricació dels primers tipus mòbils? Hi va haver també influències del nord al sud d’Europa? En observar i analitzar les seqüències d’ordres que es van convertit en tipus mòbils durant els segle XV i XVI he intentat respondre les preguntes anteriors.


"From scribes to types. Les inspiracions i influències dels primers tipus mòbils", a càrrec de Peter van der Weij
18 de març 2020

Projecte d'il·lustració "Creativity vs COVID-19"

Philip Stanton professor del Grau de Disseny i coordinador del postgrau en Il·lustració creativa i tècniques de comunicació visual, ha creat juntament amb estudiants de tots dos estudis el projecte "Creativity vs Confinement 2020", que es concreta en el compte d'Instagram @adrawingaday_einabcn, que vol ajudar a combatre el virus a través de la il·lustració i la imaginació. A aquest projecte també s'han sumat les aportacions dels exestudiants del postgrau en Il·lustració creativa.

Tal com explica Philip Stanton: "Creiem que el dibuix és una forma d'ajudar-nos a entendre el món tal com és i com pot ser. El dibuix és una eina amb el poder d'ajudar-nos a expressar i comprendre les nostres emocions i la nostra condició humana. El dibuix pot ser una crida a l'acció, un crit de protesta i una súplica d'amor i esperança, de vegades tot a el mateix temps".

Projecte d'il·lustració "Creativity vs COVID-19"
16 de març 2020

Exposició online "Un any a EINA"

“Un any a EINA” és una síntesi dels treballs realitzats durant el 2019 pel col·lectiu d’estudiants i professorat del Grau de Disseny i de Màsters i Postgraus, amb l’objectiu d’impulsar i fomentar la cultura del disseny i l’art, i també de contribuir i aportar a la societat un conjunt de valors i riquesa per fer-la més lliure, culta i justa.

Aquesta exposició mostra el compromís ferm d’EINA per transmetre el disseny i l’art com a motors de canvi i innovació.

Els premis, col·laboracions i projectes reunits en aquesta mostra són un exemple de la filosofia transgressora del disseny i l’art, que va més enllà de ser un àmbit per convertir-se en una actitud, una manera de replantejar-se les coses, de canviar-les i de cercar noves formes d’entendre-les. Una actitud proactiva que desenvolupa el rol del disseny i l’art per assolir una societat més sostenible, ètica, reflexiva i compromesa.


Consulta l'exposició

Mercabarna + EINA
16 de març 2020

Seguim aquí!

Davant l'excepcional situació d’aquests dies, que implica la docència online i el tancament de les instal·lacions d’EINA, seguim aquí per atendre’t i donar-te tota la informació que necessites.

Per tal de donar resposta a tots els teus dubtes i qüestions, aconsellem que les comunicacions es facin als correus: info@eina.cat, postgraus@eina.cat i a través dels correus de cada departament.

També, segueix operatiu el telèfon d’atenció al públic 932 030 923 de dilluns a divendres de 9h a 16h.

Agraïm la teva col·laboració.

Seguim aquí! - EINA
13 de març 2020

EINA al Madrid Design Festival 2020

Carmen Montiel i Thais Delogo, estudiants del Màster Universitari de Recerca en Art i Disseny, van participar en la tercera edició del Madrid Design Festival, en un taller dirigit per la consultora estratègica Soulsight, per abordar els desafiaments que les ciutats de Madrid i Barcelona hauran d'afrontar en el s. XXI.

En aquesta activitat, desenvolupada a la Fundación Telefònica en conjunt amb alumnes d'altres centres de disseny, es treballava sobre els futurs reptes mediambientals, demogràfics, urbanístics i socials i com pot ajudar el Design Thinking en la seva millora.

En relació al creixement dels nuclis urbans, la creació cultural, el transport o la soledat en les ciutats actuals, els i les estudiants van plantejar la creació de diferents propostes per resoldre cadascuna d'aquestes problemàtiques: des d'una app per coordinar transports col·lectius fins a un nou concepte de pati de veïns, parcs disseminats entre els edificis o un mètode d'identificació i impuls de les cultures urbanes emergents.

El taller realitzat es configura com un pont de col·laboració entre el Madrid Design Festival i la Barcelona Design Week.

Imatge de la Fundación Telefónica, © Ricardo Domingo
Imatge de la Fundación Telefónica, © Ricardo Domingo
10 de març 2020

Finalistes als gaudeamusPROJECTA

Els TFGs d'Ignasi Ayats i Carles Giménez Masclans han estat seleccionats als Premis gaudeamusPROJECTA, que reconeixen i premien l’excel·lència acadèmica dels projectes de fi de grau en disseny gràfic presentats al llarg del 2019 a tot l’Estat.

El 5 de maig se celebrarà la Jornada dels Premis, de 10 a 14h, a la Sala Martí L’Humà, al MUHBA (Museu d’Història de Barcelona). De 16.30 a 19h, a la Sala Prat de la Riba l’IEC (Institut d’Estudis Catalans), es realitzarà la cerimònia acadèmica de lliurament dels premis.

Carles Giménez - gaudeamusPROJECTA 2020
9 de març 2020

Mor Josep Emili Hernández-Cros

El diumenge 8 de març ens ha deixat Josep Emili Hernández-Cros, qui va ser fundador d'EINA, professor, durant els anys 60, 70 i 80, de Teoria del disseny, Història de la cultura, Crítica 1 i Biblioteca, així com patró de la Fundació EINA els darrers anys.

El 10 de març serà la vetlla al tanatori de Sant Gervasi, de 13.45h a 21h. El respons serà dimecres 11 de març a les 11.45h.

La Fundació i el Centre expressen el seu sentit reconeixement i agraïment per la seva aportació.

Josep Emili Hernández-Cros, per Mar Saiz
© Mar Saiz
4 de març 2020

Open Week Màsters i Postgraus 2020-2021

Les Open Week canvien de dates de celebració i es posposen del mes de març al 20 al 30 d’abril davant del context actual.

Es podran consultar tots els programes de màsters i postgraus i, en diferent dates (a confirmar), es podrà parlar directament amb els i les coordinadores (pots confirmar assistència a postgraus@eina.cat):

Dilluns 20 d'abril

Dimarts 21 d'abril

Dimecres 22 d'abril

Dijous 23 d'abril

Divendres 24 d'abril

Dilluns 27 d'abril

Dimarts 28 d'abril

Dimecres 29 d'abril

Open Week Màsters i Postgraus 2020-2021
4 de març 2020

Xerrada de Mariona Espinet (Cirera + Espinet)

  • Dilluns 9 de març, 11.30h
  • EINA (Passeig Santa Eulàlia, 25, Barcelona)
  • Oberta al públic

Mariona Espinet, de Cirera + Espinet, és la convidada de la cinquena jornada del cicle “Projectar Espais 2019-2020”, organitzat des de la menció de Disseny d’Espais del Grau de Disseny.

CIRERA + ESPINET, és un estudi d'interiors establert el 2013 amb base a Barcelona, que desenvolupa projectes diversos tant en tipologia com en escala. El seu objectiu és trobar solucions úniques i originals per crear ambients amb caràcter, acollidors i atemporals.

CIRERA + ESPINET
© CIRERA + ESPINET
3 de març 2020

Premi SaluDigital 2020 per a Nixi for children, projecte de Tomàs Lóbez

El projecte Nixi for Children, que va gestar-se en el TFG de Tomàs Lóbez, ha guanyat el premi SaluDigital, en la categoria "Millor iniciativa privada de salut digital de l'any", que atorga el grup Mediforum a les millors iniciatives de salut digital a nivell nacional.

Premi SaluDigital 2020 per a Nixi for children, projecte de Tomàs Lóbez
Els dos projectes guanyadors de SaluDigital 2020, en la categoria Iniciativa Privada (Foto: Mediforum)
3 de març 2020

Llançament Eina/Idea Primavera Estiu 2020

El divendres dia 6 celebrarem el llançament del primer semestre de programació d'Eina/Idea.

Hi haurà cervesa, diapositives intangibles; pòsters, materials impresos col·leccionables; un manifest, tinta comestible i lleugerament psicotròpica. També aprofitarem l’avinentesa per presentar la identitat gràfica que va a càrrec dels estudis Arauna i Gemma Villegas.

Veniu si podeu ;-)


Eina/Idea és un projecte de la Fundació EINA per portar la formació en art i disseny més enllà de les seves zones de confort. Eina/Idea es planteja com un suplement crític, màquina de reflexió estètica en forma d’exposició permanent i accelerador cognitiu.

En estreta col·laboració amb EINA Centre Universitari de Disseny i Art, adscrit a la UAB, però anant també més enllà de l’acadèmia, Eina/Idea opera a través de cèl·lules d’investigació anomenades cabinets: espais de treball conceptualment singulars i amb objectius tàctics definits segons els agents convidats.

Eina és instrument, i Eina/Idea una eina de dues cares, instru/mental, material i concepte, fer poètic i pensar poïetic per oposició a l’aclaparament sobre-dissenyat. Amb un so similar a eina, أين és en àrab la pregunta per la direcció, on-on sigui-a qualsevol part. Cada direcció és de dues direccions, cada sender té dues cares. Eima o εἷμα, en grec antic, és el teixit, la tela—terme al·legòric que ens porta en cercles del tèxtil al text, del col·lectiu a l’individual; l’escola com a teixit d’intensitats. εἷμα/εἶδος, un entrellaçament de fils mentals tan dens que forma una manta. Eina com a què, com, on? En l’organització tradicional de l’espai hi ha quatre punts cardinals, més amunt i avall. La setena direcció és l’altre d’aquests sis, l’oblic ubic; totes les direccions entre les sis completen i excedeixen el conjunt. Aquesta suma impossible al fi d’una cadena associativa podria ser instrumentalitzada com a model per al pensament especulatiu en acte, una eina/idea.

Eina/Idea
2 de març 2020

Performances a EINA: Animals imaginaris

Un rèptil

Xavier Olivé, Josep Bagà i els alumnes del Taller d'Escenografia d'EINA organitzen, en el marc dels actes de la festa de fi de curs d’EINA de l’any 1985, una acció-espectacle efímera on la ironia del desconcert és la protagonista d’un muntatge imprevisiblement planificat.

Els actors Tuninho Ribeiro, José Antonio Herrero, Lyn Jackson i Jessica del Teatre Arnau de Barcelona interpreten una pantera-tigre, una dona aranya, un rèptil i una au fènix, respectivament. Uns éssers imaginaris híbrids, meitat animal, meitat persona, fruit de la recreació de l’imaginari col·lectiu desenvolupat al llarg de la història de la humanitat. Quatre “animals” salvatges, però que a la vegada conserven tics de la civilització en les formes de fer i actuar, alhora que participen de sentiments com l’amor o l’odi, l’atracció i el rebuig (Olivé; Bagà, 1985).

L’acció es desenvolupa al jardí d’EINA, al qual el públic accedeix mentre els animals dormen. Les bèsties es mantenen en aquest estat fins que, en un marc de pompa i fastuositat, se’ls hi serveix un sopar personalitzat per a cada un d’ells, i cuinat en directe per la xef del restaurant Giardinetto Notte, Reyes Modolell (Peiro, 1985). Dins de la seva pròpia gàbia, cada ésser reacciona de manera diferent i inesperada davant del públic i el seu aliment (Olivé; Bagà, 1985). A vegades esquerp i altre sofisticat. Tanmateix, sempre hi ha un denominador comú en la contradicció que es dóna entre les safates d’argent o les estovalles de fil, i la bestialitat dels gestos dels actors. El terra del jardí s’omple de palla i fenc per a l’ocasió. L’olor característica d'un estable, zoològic o circ complementa la immersió sensorial a través de l’olfacte.

Resulta curiós el fet que cap dels participants té un coneixement total de l’acció (Olivé; Bagà, 1985). No hi ha un assaig general previ, sinó que cada actor només rep les indicacions necessàries per portar a terme la seva intervenció durant la primera hora per, posteriorment en la segona hora, donar pas a una total improvisació. Els actors actuen totalment condicionats per l’espai físic (les gàbies), el maquillatge –resultat d’una sessió de més de 6 hores– i el vestuari (Gabancho, 1985), que doten al seu cos d’una significació fins al moment de començar desconeguda per ells (Olivé; Bagà, 1985).

Xavier Olivé i Josep Bagà donant instruccions als actors durant la sessió de maquillatge

Xavier Olivé i Josep Bagà donant instruccions als actors durant la sessió de maquillatge.


L’espectador també es converteix en actor, en un espai conegut, però alterat per la intervenció, i on no existeix un escenari tradicional, sinó que tot al seu voltant es va convertint, a mesura que avança l’acció, en situacions insòlites que potencien l’ambigüitat com a llenguatge, i on la realitat i la ficció es barregen, després d’uns moments inicials d’aparent normalitat.

Menú dels animals

La Pantera-Tigre
Costellam d'Antílop a la sang de toro amb dàtils i ortigues d'erm.
Sangria

La Dona-Aranya
Farfalle nocturna cuinada al negre de sípia.
Peppermint frappé.

Un Rèptil
Anques de Granota i cargols sobre brots de bambú.
Pomes del Paradís farcides de cabell d’àngel.
Suc de fruita de la Passió.

Au fènix
Llebre flamejada a la ratafia sobre nius de Codorniu.
Aigua-ardent.


Fitxa tècnica

  • Idea: Xavier Olivé i Josep Bagà.
  • Suport i muntage: A. Casanovas, P. Cortada, J. Font, J. García, C. Martínez, R. Romaní, M. Roig, M. Signes i E. Van Den Berz (alumnes del Taller d’Escenografia d’EINA).
  • Col·laboradors: Josep Aregall, Agustí Jançana i Marta Rovira.
  • Animals: Tuninho Ribeiro, José Antonio Herrero, Lyn Jackson i Jessica.
  • Maquillatge, perruqueria i accessoris: Susana G. Körver, Joan Alonso i Gregorio Ros (Make-Up Academy).
  • Pentinats: Marcel (Taller de Perruqueria).
  • Vestuari: Ramon Ramis.
  • Accessoris de paper retallat de seda: Umberto Spíndola.
  • Selecció i elaboració del menú: Reyes Modolell (Giardinetto Notte).
  • Música: Pebles.
  • Fotografies: Josep Gol.
  • Lloc: Jardí d’EINA.
  • Data: 19 de juny de 1985 a les 23.00h.

Aparició en mitjans

Text: Rubén Alcaraz i Xavier Olivé.

Imatges de l'acció

Un rèptil
28 de febrer 2020

Homenatge a Xavier Rubert de Ventós

L'Escola d'Arquitectura de Barcelona va retre homenatge a Xavier Rubert de Ventós, filòsof, escriptor i catedràtic d'Estètica, el passat 25 de febrer, en la qual va participar Oriol Pibernat, professor en el Grau de Disseny i el Màster Universitari en Recerca en Art i Disseny (MURAD).

Es va presentar el llibre Quan a classe érem tres-cents, amb textos de Pedro Azara, Norbert Bilbeny, Juli Capella, Beth Galí, Marta Llorente, Oriol Pibernat, Blanca Pujals, Josep Ramoneda, Carme Ribas, André Ricard, Félix Solaguren-Beascoa i Estanislau Roca.

Homenatge a Xavier Rubert de Ventós


Durant els anys 60 i 70, Xavier Rubert de Ventós, col·labora amb EINA impartint l'assignatura Teoria de la sensibilitat dels estudis de disseny i condueix diversos seminaris i conferències. És cofundador, juntament amb Eugenio Trias, Jordi Llovet i Antoni Vicents, del Col·legi de Filosofia, un grup de debats i conferències de filosofia el primer curs del qual se celebrà a EINA, per passar posteriorment al Casal de Sarrià, després a la Casa Elizalde, fins a acabar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, integrat dins l'Institut d'Humanitats.

Eugenio Trias, Jordi Llovet, Antoni Vicents i Xavier Rubert de Ventós a EINA

Eugenio Trias, Jordi Llovet, Antoni Vicents i Xavier Rubert de Ventós a EINA

28 de febrer 2020

Esther Abad il·lustra la portada de "Librújula"

Esther Abad, estudiant del postgrau en Il·lustració creativa i tècniques de comunicació visual d’EINA, ha il·lustrat la portada de la revista Librújula de l’edició gener/febrer.

Librújula és una revista de llibres bimestral i també un portal digital per als amants de la lectura.

Esther Abad il·lustra la portada de "Librújula"
E I N A